Kom igång med planeringen inför 2024 - Adviser
Kom igång med planeringen inför 2024

Kom igång med planeringen inför 2024

2024 närmar sig med stormsteg. Men med goda förberedelser och konkreta strategier kan du luta dig tillbaka och se på nästa år med tillförsikt, menar Josefine Blomquist, Head of Sales på Adviser.

– Vi märkte att många annonsörer har varit sena med sin planering i år. Det beror nog en hel del på försiktighet. Och även om vi förstår varför är det fel strategi om man vill försvara sina marknadsandelar. Det är dags att börja planera för 2024 redan nu. Och dessutom våga planera sina insatser för hela året, säger hon.

Enligt IRM:s prognoser kommer den svenska annonsmarknaden att återhämta sig under det tredje kvartalet 2024. Marknadsförare som planerar och investerar i annonsutrymme proaktivt, har alltså mycket att vinna.

– Självklart! Det gäller att börja i tid. På så sätt kan man säkerställa sin medverkan och vara med i bruset, till ett bra pris, dessutom

När hon får frågan om vad som kommer vara viktigt för annonsörer nästa år, är Josefine tydlig i sitt budskap: Håll i och våga gasa.

– Det viktigaste är att våga hålla i och fullfölja planen och strategin som är satt, även om det känns skakigt. Nu är rätt tillfälle att gasa eftersom det alltid är billigare att ta marknadsandelar när det är ett lite tuffare marknadsläge. Andelar som blir väldigt lönsamma när det vänder. Att välja rätt medier – och testa nya verktyg, andra annonsformat och nya kanaler är också viktigt. Våga utmana medieägarna du samarbetar med.
Adviser och LRF Media älskar att höra vad du behöver för att lyckas med din affär, avslutar hon.

Avslutningsvis menar Josefine, att 2024 är året då den trista trenden vänder.

– Absolut! IRM:s prognoser är tydliga: Trenden kommer att vända uppåt under det tredje kvartalet. Nu är det läge att satsa!

Josefines tips inför 2024: 

  1. Variera ditt innehåll: Print och digitalt, använd hela mediemixen som dina medieägare använder.
  2. Testa nya format: Nytt är kul! Inte bara för dig, även för dina kunder. Kom ihåg: nya annonsformat får mer uppmärksamhet.
  3. Planera långsiktigt: Om du planerar långsiktigt och håller dig till planen, kan du lägga tid på andra viktiga uppgifter.
  4. Uppreda dina annonsbudskap: Planera in färre budskap, men upprepa dem fler gånger. På så sätt kommer mottagarna att komma ihåg dig. Hellre många lite mindre annonser än få stora alltså.
  5. Köp annonser till 2023 års priser: Precis som många andra branscher, kommer medieägare höja priserna nästa år. Men om du bokar in nästa års annonser redan nu, får du dem till årets priser.
Kontakta mig
Josefine Blomquist

Josefine Blomquist

Head of Sales

josefine@adviser.se0701-64 67 59

2024 närmar sig med stormsteg. Men med goda förberedelser och konkreta strategier kan du luta dig tillbaka och se på nästa år med tillförsikt, menar Josefine Blomquist, Head of Sales på Adviser.

– Vi märkte att många annonsörer har varit sena med sin planering i år. Det beror nog en hel del på försiktighet. Och även om vi förstår varför är det fel strategi om man vill försvara sina marknadsandelar. Det är dags att börja planera för 2024 redan nu. Och dessutom våga planera sina insatser för hela året, säger hon.

Enligt IRM:s prognoser kommer den svenska annonsmarknaden att återhämta sig under det tredje kvartalet 2024. Marknadsförare som planerar och investerar i annonsutrymme proaktivt, har alltså mycket att vinna.

– Självklart! Det gäller att börja i tid. På så sätt kan man säkerställa sin medverkan och vara med i bruset, till ett bra pris, dessutom

När hon får frågan om vad som kommer vara viktigt för annonsörer nästa år, är Josefine tydlig i sitt budskap: Håll i och våga gasa.

– Det viktigaste är att våga hålla i och fullfölja planen och strategin som är satt, även om det känns skakigt. Nu är rätt tillfälle att gasa eftersom det alltid är billigare att ta marknadsandelar när det är ett lite tuffare marknadsläge. Andelar som blir väldigt lönsamma när det vänder. Att välja rätt medier – och testa nya verktyg, andra annonsformat och nya kanaler är också viktigt. Våga utmana medieägarna du samarbetar med.
Adviser och LRF Media älskar att höra vad du behöver för att lyckas med din affär, avslutar hon.

Avslutningsvis menar Josefine, att 2024 är året då den trista trenden vänder.

– Absolut! IRM:s prognoser är tydliga: Trenden kommer att vända uppåt under det tredje kvartalet. Nu är det läge att satsa!

Josefines tips inför 2024: 

  1. Variera ditt innehåll: Print och digitalt, använd hela mediemixen som dina medieägare använder.
  2. Testa nya format: Nytt är kul! Inte bara för dig, även för dina kunder. Kom ihåg: nya annonsformat får mer uppmärksamhet.
  3. Planera långsiktigt: Om du planerar långsiktigt och håller dig till planen, kan du lägga tid på andra viktiga uppgifter.
  4. Uppreda dina annonsbudskap: Planera in färre budskap, men upprepa dem fler gånger. På så sätt kommer mottagarna att komma ihåg dig. Hellre många lite mindre annonser än få stora alltså.
  5. Köp annonser till 2023 års priser: Precis som många andra branscher, kommer medieägare höja priserna nästa år. Men om du bokar in nästa års annonser redan nu, får du dem till årets priser.
Kontakta mig
Josefine Blomquist

Josefine Blomquist

Head of Sales

josefine@adviser.se0701-64 67 59

Se fler av våra kundcase

Vill du utveckla din affär?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Genom att klicka på “Skicka” ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

Adviser Sales Nordic AB

Adviser är en del av Another Media Group, en företagsgrupp med en gemensam vision att skapa möjligheter för människor, företag och varumärken att växa.