09.24.2014

5 tips på hur din banner får fler klick

Frågor? Kontakta oss

Kontakta oss

Jag stöter ganska ofta på kunder som skulle kunna få fler klick på sina banners, det är små variationer som kan göra stor skillnad. Därför har jag tagit fram några enkla tips för att du ska få ut mer av din bannerannonsering:


  1. Budskap & yta. Tänk på att en besökare på en sajt har många saker som påkallar deras uppmärksamhet. Kommunicera kort och slagkraftigt. Och bestäm dig; vad vill du kommunicera. Välj bort, förenkla, förtydliga ditt budskap. Du har några få sekunder på dig. 

  2. Flera banners - optimera mera. Be din webbyrå eller den som gör dina budskap/material att ta fram några varianter. Genom de år jag arbetar med online har jag fått erfara att färgen på en knapp kan göra stor skillnad. Vilken färg som ger bäst effekt? Ingen aning! Men ha alltid flera varianter och se vilken som ger bäst klick (och sen, vilken ger bäst avslut?). Testa även olika bilder, kvinna/man, olika rubriker. Små skillnader gör stor skillnad. Regel: minst två olika banners första dagarna av kampanjen.

  3. Statistik & beteende. Håll koll på besökarna när de väl klickat sig in på din sida. Vad gör de när de kommer till din sida? Klickar runt som förvirrade höns? Fyller de i formuläret för kontakt? Se, lär, utveckla så blir det fler affärer.
    Har du inte Google Analtyics på din sajt är det ett tjänstefel. :)

  4. De klassiska missarna. Det finns några misstag som händer allt för ofta: Fallback: Glöm inte fallback-banner (en banner som syns för dem som inte kan visa flash på sin enhet). Nyhetsbrev & animationer: När du annonserar i ett nyhetsbrev och har en animerad GIF, tänk på att alla e-postprogram inte stödjer animationen (Vad syns då? Jo,den första bilden i animationen), om du kör animerat se då till att första bilden säger så mycket som möjligt så budskapet går fram. Länka rätt: Länka inte in till din startsida om du vill få avslut, se till att ha en landningssida som uppfyller de mål du satt upp för din kampanj.

  5. Bli inte lat! Sist men inte minst: bli inte lat bara för att det gick bra sist. Du måste alltid vara på tå och förberedd på att fortsätta optimera och utveckla. En kampanj som gick bra en solig dag i maj kan gå hur segt som helst en regnig dag i oktober. 
Jag hoppas dessa tips ger dig lite hjälp på vägen att lyckas ännu bättre med din annonsering på nätet! Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer, har synpunkter på guiden eller bara vill ta en kopp kaffe och snacka bannerannonsering!

Om Adviser

Vi har sedan starten haft som mål att alltid göra skillnad för medieköpare och för våra uppdragsgivare. Vi brinner för medieförsäljning och älskar att skapa lösningar som ger effekt för våra samarbetspartners.

Vi tror på att göra skillnad och kallar det för 360-tänk.

Läs mer om vad vi gör
Aktuellt
2019-10-01

Adviser deltar i Breakit Impact Challenge

Breakit Impact Challenge är en digital utmaning med syftet att göra det nya näringslivet klimatsmart. De deltagande företagen har 30 dagar på sig att ställa om sin verksamhet så att den blir klimatsmart - och vi på Adviser har givetvis antagit utmaningen.

Läs mer

Se fler nyheter