03.18.2019

Vejde tar helhetsansvaret för kundens annonsintäkter

KAM eller 360. Kalla det vad du vill. Advisers Vejde Ericson ägnar all arbetstid åt en enda uppdragsgivare och hjälper dem att hitta nya affärer.

– Det här är det roligaste jag gjort, säger Vejde.

Frågor? Kontakta oss

Kontakta oss

  • June Stenmark
  • Project Manager Adviser Studio
  • june@adviser.se
  • +46(0)72-050 24 40

Det började med ett vanligt säljuppdrag för några år sedan. Arkitekten, fackförbundet Sveriges Arkitekters egen tidning, letade annonssäljare och valet föll på Adviser.
Det de inte visste då var att samarbetet snart skulle vara något helt annat.

– Jag har ett helhetsansvar för kundens annonsintäkter. Det är ett uppdrag som kräver all min tid och uppmärksamhet eftersom det är så många intäktsområden som jag ansvarar för och utvecklar.

Fler ben att stå på
Upphandlingen började som sagt med produktannonser i tidningen. Adviser lyckades även få med platsannonserna. Därefter sattes fokus på att bredda Arkitektens kanaler.
– Man måste finnas där ens kunder finns. När Arkitekten lanserade sin hemsida öppnade det upp så att vi kunde börja sälja annonser i nyhetsbrev och digitalt.

Eventet Arkitekturgalan startades året innan samarbetet inleddes. Men här har det hänt massor sedan samarbetet med Adviser drog igång.
– Det är affärsutveckling helt enkelt! Vi hjälper kunden att se var affärerna finns, säger Vejde glatt.

Ett tajt samarbete
När man som annonssäljare jobbar så tajt ihop med en enda uppdragsgivare blir det lite som att stå med en fot i vardera företag. Vejde och hans närmsta kontakt på Arkitekten talas vid i princip varje dag. Med tiden har inte bara affärerna vuxit – utan även kundens förväntningar på affärer.
– Nu hör de av sig och undrar ”kan vi få intäkter på det här eller det här mötet”? På samma sätt lär jag mig av chefredaktören som kan bromsa mig och säga nej i vissa lägen. Så vi lär oss av varandra, säger Vejde.
Det är en fin balansgång. Uppdragsgivaren ska förstås vara nöjd med säljarens leverans. Men samtidigt ska annonsörerna också vara nöjda – och, inte minst, förbundets medlemmar.
– Balansen är otroligt viktig. Jag har kontakt med enormt många människor och kommer närmare alla runtomkring kunden än vad man vanligtvis gör som annonssäljare. Brinner man inte för det kommer man inte att lyckas. Men för mig är det här det roligaste jag gjort!

Nyfiken på att höra vad Arkitektens chefredaktör tycker om samarbetet med Vejde och Adviser? Titta här!

Om Adviser

Vi har sedan starten haft som mål att alltid göra skillnad för medieköpare och för våra uppdragsgivare. Vi brinner för medieförsäljning och älskar att skapa lösningar som ger effekt för våra samarbetspartners.

Vi tror på att göra skillnad och kallar det för 360-tänk.

Läs mer om vad vi gör
Aktuellt
2019-10-01

Adviser deltar i Breakit Impact Challenge

Breakit Impact Challenge är en digital utmaning med syftet att göra det nya näringslivet klimatsmart. De deltagande företagen har 30 dagar på sig att ställa om sin verksamhet så att den blir klimatsmart - och vi på Adviser har givetvis antagit utmaningen.

Läs mer

Se fler nyheter