01.16.2018

Hinner du inte utveckla dina intäkter?

För dagens medieägare är en av de stora utmaningarna att samtidigt som traditionella intäkter minskar snabbt skaffa sig kompetens och kunskap för att utveckla nya intäkter och affärer. Vi har tagit fram några tips på hur du som publicist kan tänka för att inte tappa farten.

Frågor? Kontakta oss

Kontakta oss

När styrelsen kräver ökat antal prenumeranter och minskat tapp på annonsintäkterna i print, samtidigt ska du som chefredaktör, VD eller produktchef hinna ta beslut om det är programmatic som är frälsningen eller kanske native eller varför inte  låsa in allt innehåll digitalt bakom en betalvägg? 

Vilken huvudvärk du än har. Så finns det några enkla tips som kan hjälpa dig att inte tappa farten. 

  1. Våga experimentera
    Din befintliga affär känner du till väl, håll dig till en tydlig strategi för de traditionella intäkterna. Vår erfarenhet är att du genom nya produkter och innovationer skapar ett engagemang och intresse även från dina lojala kunder. Det är denna experimentlust och energi som ofta spiller över både på den befintliga affären samtidigt som nya intäkter skapas och nya kunder får möjlighet att upptäcka er som ett intressant alternativ.

  2. Har du inte tid och resurser? Ta in hjälp!
    Sitter hela organisationen med projekt som tar upp all tid? Att ta in en partner som hjälper er att ta fram nya produkter, som har teknik- och affärsutvecklingskompetens kan vara ett smart sätt att inte tappa tid. Det gör både att risken blir mindre att störa den befintliga affären samtidigt som ni kan dra nytta av kompetens utan att behöva rekrytera och tappa både tid och pengar.

    Tips: Ta kontakt med oss på Adviser så bokar vi in en workshop där vi gör en genomgång av era produkter och potential.

  3. Ha kul och våga göra fel!
    Ingen vill jobba med ett medie eller en kanal som inte vågar ta risker och göra fel. När du har en ny idé på en produkt, gå till någon av de kunder du känner väl och litar på och be dem komma med feedback. Vad skulle göra att de skulle vara intresserade av att prova produkter? Kan de ställa upp som referenskund? Att engagera sina kunder i affärsutvecklingen gör kunderna ofta mer lojala, och vem vill inte vara med och skapa framtidens lösningar?

  4. Case - visa effekten av det ni gör
    Se till att samla data och se vad dina produkter gör för dina kunder. Genom att sätta upp gemensamma mål med dina kunder och sen följa upp dem i ett case har ni en betydligt enklare startsträcka för att få fler kunder att prova era nya produkter.

Vill du veta mer om hur vi på Adviser arbetar med att utveckla våra uppdragsgivares affärer? Hör av dig till mig så bokar vi in ett möte med mål att hitta nya sätt för er att utveckla er affär.

Om Adviser

Vi har sedan starten haft som mål att alltid göra skillnad för medieköpare och för våra uppdragsgivare. Vi brinner för medieförsäljning och älskar att skapa lösningar som ger effekt för våra samarbetspartners.

Vi tror på att göra skillnad och kallar det för 360-tänk.

Läs mer om vad vi gör
Aktuellt
2019-10-09

Adviser blir partner till Årets Nätängel

Adviser går in som partner till Årets Nätängel och delar ut priset för Årets Nätängel Media.

Läs mer

Se fler nyheter