02.06.2020

"Ju mer öppen man är, desto mindre problem blir det"

Under MediaAW i slutet av januari pratades det mycket om transparens som en viktig faktor för att lyckas. Men är allt så enkelt som det verkar? Eller finns det utmaningar i att arbeta transparent?

Frågor? Kontakta oss

Kontakta oss

Att transparens är viktigt är nog något som många kan skriva under på, men finns det några utmaningar med att hantera transparens mot sina kunder och läsare? Vi ställde frågan till de tre panelmedlemmarna under årets första MediaAW.

– Att bjuda in sina kunder, läsare och partners till ett tightare, närmre och mer transparent samarbete, samtal eller dialog, kräver mod, och tar tid och resurser. Men fördelarna och engagemanget er transparens ger får mycket större effekter i er relation, svarar Sebastian Tibbling, Head of Digital på Adviser Försäljning.

Även Linnéa Kihlström, reporter på Dagens Media, lyfter bristen på tid som en utmaning i hennes arbete som reporter, där man ständigt jobbar mot snabba deadlines.

– För mig personligen är nog den största utmaningen att tiden inte alltid räcker till. Visst skulle vi kunna vara mer transparenta kring vilka journalistiska metoder vi använder, hur vi tänker kring namnpubliceringar och liknande, men tyvärr glöms det ofta bort i en redan pressad vardag.

Camilla Björkman, VD på Breakit, konstaterar däremot att hon inte ser så stora utmaningar i arbetet kring transparens:

– Tvärtom. Ju mer öppen man är, desto mindre problem blir det. Så mer transparens på alla plan säger jag!

Med andra ord – att arbeta transparent kräver mycket av din tid och ditt engagemang, men det är värt det i det långa loppet. Var ärlig, tålmodig och transparent och du kommer sakta men säkert att bygga upp dina kunders förtroende för dig, vilket kommer leda till långvariga och lönsamma affärsrelationer. 

Pssst! Är du intresserad av att komma på nästa MediaAW? Håll utkik på våra sociala medier och webb, där vi kommer ut med mer information när det närmar sig.

Foto: Adviser Studio

Om Adviser

Vi har sedan starten haft som mål att alltid göra skillnad för medieköpare och för våra uppdragsgivare. Vi brinner för medieförsäljning och älskar att skapa lösningar som ger effekt för våra samarbetspartners.

Vi tror på att göra skillnad och kallar det för 360-tänk.

Läs mer om vad vi gör
Aktuellt
2020-04-24

Inställd MediaAW i maj

Av förklarliga skäl har vi i samråd med Sveriges Tidskrifter beslutat att ställa in vårens MediaAW som skulle ägt rum 7 maj. Istället hoppas vi på ljusare tider och siktar på att kunna genomföra höstens MediaAW den 3 september. Hoppas vi ses då! Ta hand om er.

Läs mer

Se fler nyheter