03.15.2018

Fyra tips: Så får du din nativekampanj att lyfta

Att arbeta med content marketing och nativeannonsering är inte längre limiterat till företag med de stora budgetarna. Nu ser vi ett trendbrott där fler företag i en rad olika branscher och storlekar börjar satsa på native, därför har vi tagit fram fyra tips som får din nativekampanj att lyfta:

Frågor? Kontakta oss

Kontakta oss

1) Sätt upp mål
Kanske en av de mest uttjatade meningarna för dig som jobbar inom media och försäljning. Men jobbar du utan mål i ett projekt så är det väldigt svårt att ta reda på vad som ger bäst resultat. KPI:er som är relevanta i ett nativeprojekt är spenderad tid på artikeln, då i jämförelse med liknande nativeartiklar på den sajt ni kör er på. Hur många unika besökare vill ni nå? Antal klick (s.k. exitlänkar) från artikeln till er hemsida eller andra relevanta länkar som leder besökaren vidare kan också vara relevant.

2) Varför ska besökarna lyssna på er?
Den kanske viktigaste frågan: Vad vill ni berätta? Vad kan ni ge målgruppen? Kan ni tillföra ny information eller nya insikter som gör att besökarna läser artikeln och blir klokare, gladare eller smartare? Även här är det viktigt att sätta mål som dirigerar er i framtagandet av artikeln.

Det är alltid bra att lyfta fram experter hos er som besitter relevant kunskap. Oavsett hur intressant ni själva tycker innehållet är, fundera på hur det blir intressant för den tänkta målgruppen. Finns det exempelvis ett kundcase vi kan använda?

3) Lär dig av mediet
Samarbeta med kontaktperson som kan kanalen för att ta reda på målgruppens utmaningar och vilken typ av innehåll som fungerar bäst i den valda kanalen. Kolla topplistor, mest delade artiklar och andra relevanta insikter du kan få av mediet. Är det korta guider som funkar bäst? Då är det kanske just en guide som är den rätta kommunikationsstrategin för er.

Tips: Vi på Adviser har hjälpt allt från större kunder till mindre kunder inom nischade branscher att nå ut med native i rätt kanal. Ta gärna kontakt med oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt!

4) Testa, testa, testa och mät allt ni gör
Allt gör skillnad! A/B-testa allt. Ha olika bilder och flera varianter på rubriker. Ni märker snabbt vad som ger resultat och lyfter. Optimera bort allt som inte driver mot era mål. Här ska ni ställa krav på mediet att rapportera regelbundet så ni snabbt kan ta action och förbättra det som behöver optimeras. Våga vara kreativa när du testar och optimerar, du kommer garanterat märka stor skillnad i utfallet.

Lycka till med din nativekampanj! Vill du veta mer om hur vi på Adviser arbetar med native?

Hör av dig till mig så bokar vi in ett möte med mål att skapa engagerande native som utvecklar era affärer.

Relaterad läsning: Så fick Intrum 65.000 läsare av sin native. Läs mer!

Om Adviser

Vi har sedan starten haft som mål att alltid göra skillnad för medieköpare och för våra uppdragsgivare. Vi brinner för medieförsäljning och älskar att skapa lösningar som ger effekt för våra samarbetspartners.

Vi tror på att göra skillnad och kallar det för 360-tänk.

Läs mer om vad vi gör
Aktuellt
2019-11-19

Adviser delade ut pris till Årets Nätängel Media

Under festliga former utsågs igår vinnarna i Årets Nätängel, ett initiativ skapat av mySafety för att hylla de personer som bidrar till ett bättre klimat på internet. Adviser var givetvis på plats för att dela ut pris till vinnaren i kategorin Årets Nätängel Media, som i år välförtjänt delades ut till journalisten och krönikören Atilla Yoldas.

Läs mer

Se fler nyheter